Czym są materiały sypkie i jakie urządzenia są wykorzystywane do ich transportu?

surowce sypkie

Obecnie wiele firm transportowych specjalizuje się w przewożeniu materiałów sypkich, czyli złożonych z drobnych i jednocześnie suchych cząstek. Nie są one ze sobą w żaden sposób powiązane, więc stosunkowo łatwo ulegają rozpadowi. Niesie to oczywiście za sobą konieczność wykorzystywania odpowiednich pojazdów gwarantujących bezpieczne dostarczenie towaru do klienta.

Zaskakująca różnorodność ładunków masowych

Materiały sypkie to przede wszystkim rozmaite surowce używane do prac budowalnych, takie jak choćby piasek, żwir, grys, tłuczeń drogowy, żużel, gips, keramzyt czy cement. W omawianej kategorii mieszczą się ponadto wyroby typowo przemysłowe (np. sól drogowa, rudy metali), produkty spożywcze (kasza gryczana, kasza jaglana, ryż, mąka, cukier, sól, kawa, nasiona roślin strączkowych itp.), sztuczne nawozy rolnicze, syntetyczne barwniki oraz materiały opałowe (węgiel, eko-groszek). Zazwyczaj są one transportowane luzem, ewentualnie w dedykowanych pojemnikach, które z jednej strony zapewniają optymalną ochronę przed niekorzystnymi czynnikami atmosferycznymi, z drugiej zaś skutecznie zapobiegają utracie luźnych cząstek. Mowa m.in. o workach papierowych i jutowych, drewnianych skrzyniach, metalowych kontenerach, tekturowych pudłach, a także plastikowych beczkach.

Powszechnie stosowane rozwiązania technologiczne 

W przypadku materiałów sypkich wymagane jest ich maksymalne zabezpieczenie, ponieważ wykazują tendencję do zbrylania, rozsypywania, psucia się pod wpływem wilgoci, wietrzenia czy rozpylania. Niezwykle istotną rolę odgrywa również szybkie przewożenie, mające na celu zminimalizowanie ryzyka rozwoju grzybów, pleśni i innych szkodliwych drobnoustrojów. Do transportu tego rodzaju surowców wewnątrz zakładu wykorzystuje się systemy rurowe. Do dystrybucji wykorzystywane są najczęściej specjalistyczne urządzenia drogowe:

  • ciągniki z naczepami samowyładowczymi
  • ciągniki z naczepami o ruchomych podłogach
  • wywrotki z przechylną skrzynią ładunkową
  • plandeki i firanki
  • jednokomorowe lub wielokomorowe silosy

Alternatywę stanowią wagony kolejowe, zwane potocznie węglarkami. Posiadają one otwory zlokalizowane w podwoziu, odchylne klapy boczne bądź rozsuwane ściany, co znacznie ułatwia rozładowywane zawartości. Jeszcze inna opcja to masowce morskie i barki rzeczne wyposażone w przegrody przeciwprzesypowe. Do przeładunku materiałów sypkich służą natomiast podnośniki hydrauliczne, linie grawitacyjne, żurawie, ładowarki okrętowe, przenośniki teleskopowe i dźwigi gąsienicowe. Warto pamiętać, że bez względu na rodzaj wybranego środka transportu niezbędne jest przestrzeganie dopuszczalnej ładowności, zachowanie równomiernego nacisku i zadbanie o to, aby towar nie ograniczał widoczności.

Podsumowując, materiały sypkie obejmują liczne surowce o przeznaczeniu budowlanym, przemysłowym czy spożywczym. Z powodu drobnego rozmiaru i braku spoistości powinny być zawsze przewożone w przystosowanych pojazdach.

 

 

Udostępnij:
Picture of Julia
Julia

Redaktor artykułu